Carpe diem - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Wiebe Koehoorn - WaarBenJij.nu Carpe diem - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Wiebe Koehoorn - WaarBenJij.nu

Carpe diem

Door: Wiebe Koehoorn

Blijf op de hoogte en volg Wiebe

17 Oktober 2014 | Spanje, Sevilla

Inmiddels ben ik hier alweer langer dan 6 weken en begint het Spaanse leven aardig te wennen. Ik heb mijn dagritme ook al aangepast aan dat van de Spanjaarden. Dit houdt in dat ik rond 14.00 lunch en ongeveer 22.00 dineer. In tegenstelling tot Nederland, is het hier de gewoonte om zowel te lunchen als te dineren met een warme maaltijd. En dat bevalt me prima.

De laatste paar weken is het vrij rustig geweest. De colleges zijn nog steeds niet begonnen en ik heb weinig tours gegeven. Over de colleges zal ik het zometeen hebben. Een reden voor het feit dat ik de afgelopen weken weinig tours gegeven heb, kan te maken hebben met het weer. Deze week heeft het namelijk vrij heftig geregend. In sommige dorpen stond het water zelfs tot de knieën. Het probleem is namelijk dat ze hier in Spanje geen geweldige waterafvoersystemen hebben. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat er gedurende het gehele jaar simpelweg weinig water uit de lucht komt vallen. In de stad zelf heb ik gelukkig nog niet meegemaakt dat het water tientallen centimeters hoog staat, maar er zijn na een heftige regenbui wel vele grote en diepe waterplassen te vinden die pas na een paar dagen verdwijnen. Hoedanook, momenteel is het weer een stuk gunstiger en gaan we weer richting de 30 graden, terwijl in Nederland de herfst in aantocht is, als ik het goed begrepen heb. Ik dwaal af. Ik had het namelijk over de tours. Ja, ik heb er dus weinig gegeven. Sommige mensen kunnen denken: misschien heeft het te maken met je tourgeefskills. Nou, ik ben blij te vermelden dat er laatst touristen waren die een mailtje gestuurd hadden naar het bedrijf waarbij ik werk, waarin stond dat ze juist erg tevreden waren met mijn tour, gevuld met enthousiasme. Nou, cool zeg.

Er zullen mensen zijn die denken: ‘oh, nou, als je zo weinig te doen hebt, kun je mooi het appartement schoon maken’. Mooi niet dus. We krijgen elke week een zeer lieftallige Spaanse dame over de vloer die ons appartement komt schoon maken. Blijkbaar zat dat allemaal bij de prijs in. Nou, ik klaag er niet over. Misschien moet ik het contract nog eens goed doorlezen. Straks blijkt nog dat ik ook recht heb op een privékok.

Zoals ik al gezegd heb, zijn de colleges nog niet begonnen. Volgende week maandag 20 oktober zal er een introductie plaats vinden voor alle studenten die dezelfde master als de master waarvan ik een aantal vakken ga volgen. Ter opfrissing van jullie geheugen: ik ga drie vakken volgen van de Educatieve Master: Spaans als Tweede Taal (een vrije vertaling van mijzelf). Deze drie vakken zullen mij in totaal 12 studiepunten opleveren, wat niet zoveel is. Normaal gesproken haal je namelijk 30 studiepunten in een halfjaar. Maar ik heb de afgelopen jaren al hard genoeg gewerkt in Groningen, en hoef nu officieel gezien nog maar 10 studiepunten te halen. De drie vakken die ik ga volgen zijn toevallig verspreid over de tijd die ik hier in Sevilla zal doorbrengen. Mijn eerste vak begint volgende week en duurt tot en met eind november. Ik zal slechts twee keer per week naar college hoeven te gaan. Deze colleges duren tweeënhalf uur, van 18.30 tot 21.00. Klopt, zeer bijzondere tijden. Mijn tweede vak begint december en duurt tot en met eind januari. Twee keer per week naar college, van 15.30 tot 18.00. En mijn derde vak is alleen in februari. Drie keer per week naar college, van 15.30 tot 18.00. Ik heb nog geen idee wanneer de tentamens zijn, maar ik hoop dat volgende week maandag tijdens de introductie te horen.

Aangezien ik nu dus nog veel tijd heb voor andere dingen, probeer ik die tijd enigszins nuttig te gebruiken. Dat lukt vaak niet. Maar ik heb wel weer een reis gemaakt naar een andere Andalusische stad. Na Granada was nu Cádiz aan de beurt. Een prachtige havenstad aan de Atlantische Oceaan. Er staan foto’s op mijn facebookpagina, maar ik zal op deze site ook een aantal foto’s uploaden. Ik ben hier twee dagen geweest en heb zeker genoten van de stad. De stad zelf is een stuk kleiner dan Sevilla en Granada, dus heb ik gelukkig ook minder hoeven lopen. Om die reden heb ik ook de hele stad in anderhalve dag kunnen bekijken. De overgebleven halve dag heb ik gespendeerd op het strand, met een prachtig uitzicht op een kasteel, grote cruiseschepen en honderden vissersbootjes. Om kosten te besparen, heb ik wederom met mensen van www.blablacar.com de auto gedeeld. Prachtig systeem. Ik denk dat de volgende stad die ik ga bezoeken Córdoba wordt.

Ook heb ik genoeg tijd om te sporten. Ik train momenteel drie keer per week jiu-jitsu en wil me voorbereiden op een groot toernooi dat eind november in Madrid gehouden wordt. Tot nu toe heb ik twee toernooitjes in Nederland gedaan, waarvan ik bij één toernooi brons haalde. Eens kijken of ik bij een groot toernooi ook een mooie medaille binnen kan halen. Ik heb wel een andere medaille behaald: die van de hardloopwedstrijd waar ik in mijn vorige blog al over schreef. Uiteindelijk was ik wel tevreden met mijn tijd: 47.10 over 8,5 kilometer. De wedstrijd was op een vrijdag. De dinsdag ervoor heb ik schoenen gekocht en voor het eerst getraind door 8,5 kilometer hard te lopen. De dag erna heb ik weer getraind, waardoor ik donderdag overal spierpijn had. En vrijdag was dus al de wedstrijddag. Een bijzonder festijn, waarbij 25000 hardlopers om 22.00 aan de tocht begonnen. Iedereen was gekleed in een oranje shirt, waardoor het leek alsof het Koningsdag was. Aangezien er zoveel mensen waren, was het erg chaotisch. Er waren geen hekken neergezet, dus de hardlopers zochten alle mogelijkheden op om langs de enorme menigte te komen. Het was in ieder geval erg gezellig. De finish was betoverend, aangezien we uitkwamen op het Plaza de España (zie Google voor foto’s). Als dat ’s nachts verlicht wordt, is dat zeker een mooie plaats om na 8,5 kilometer rennen doodmoe aan te komen. Hier was ook de plaats waar de uitgeputte Spanjaarden meteen naar de biertent renden om hun gratis bier op te halen. Blijkbaar kunnen zij op elk moment van de dag, energieloos of niet, deze godendrank achterover gooien. Best knap. Mijn volgende hardloopwedstrijd is 26 oktober. Dan leg ik de lat íets hoger en ga ik 10 kilometer rennen door het centrum.

Voor de Piet Paulusma’s onder jullie: over het weer heb ik het al gehad. Vele dagen gehad met bijzonder veel regen en onweer. Momenteel prachtig; graadje of 30. Winter isn’t coming. Not yet. Oant moarn!

  • 21 Oktober 2014 - 10:39

    Auke Koehoorn:

    Hallo zoon,
    Wij hebben jou reisverslag aandachtig gelezen, en zijn helemaal weer op de hoogte wat je momenteel allemaal bezig houdt. Wij wensen jou daar een mooie tijd toe. Hopelijk gauw tot ziens.

    Vriendelijk Groetend, Je Vader.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wiebe

Dit zal de plaats worden waar ik gevolgd kan worden bij mijn studieverblijf in Sevilla, Spanje.

Actief sinds 29 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1483
Totaal aantal bezoekers 51396

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 28 Februari 2015

Studieverblijf in Sevilla #2

01 September 2011 - 07 Februari 2012

Studieverblijf in Sevilla

Landen bezocht: